'Cabaret' Kgl.T. Gl.Sc. 22.4.2015 Anm.

Peter Plaugborg som konferencieren i ‘Cabaret’ ved 2. opførelsen på Gl. Scene (Foto: Per Morten Abrahamsen)

 

 

 

 

SE OG LYT

 

 

En kommentar til kritikken af min 5-stjernede anmeldelse af ’Cabaret’ i lørdags.

I ANMELDELSEN af ’Cabaret’-premieren på Kgl.s Gamle Scene i lørdags kom jeg for skade at beskrive en del af lydsiden som ’affyret fra en computer’. Puh-ha! Den fik jeg lige i hovedet igen. En lille skylle af mails og kommentarer regnede ned.
Sandt nok. Det er ikke computer-arbejde i den forstand, jeg troede.
Jeg genså Lars Kaalunds iscenesættelse i aftes – desværre endnu engang fra en plads, hvorfra det ikke var muligt at se lydoperatøren Ruth Sullivans spilleposition i orkestergraven.
Men lydmæssigt var det klart, at lyd og action ikke fulgtes 100 procent ad på scenen. Det pegede i hvert fald på, at der var menneskehånd med i processen.
Ved pausen fik jeg syn for sagen med et kik i orkestergraven lige under kongelogen. Der befandt Ruth Sullivans muntre køkken sig – et sortiment af gryder, glas, klokker og mikrofoner. Det var lidt som at se en miniudgave af Radioteatrets grej i DR’s gamle dage, dengang med alt til faget henhørende: Vindmaskine, blikplader, skrabeklodser etc.
Sådan forholder det sig altså: Der er et levende væsen ved navn Ruth Sullivan, som følger nøje med i, hvad der sker på scenen, og laver de lyde, der mangler, fordi der ikke er døre at smække med og køkkenskabe at lukke op og i o. s. v.
Sjovt specialarbejde, der kan dateres tilbage til, da en amerikaner ved navn Foley på 1. verdenskrigs tid puslede med lyd til stumfilm. Ruth Sullivan kaldes derfor en ’foley artist’, som det fremgår af programmet.
Men bliver ind imellem klogere. Så tak for de løftede pegefingre.
Forestillingen som helhed holder fortsat til de fem stjerner, den fik i lørdags. Konceptet er interessant, og de medvirkende på det hold, der spillede på denne onsdag aften, afveg selvfølgelig individuelt fra dem, der var på premiereholdet, men uden problemer for forestillingen som helhed.

Se i øvrigt anmeldelsen af ‘Cabaret’ fra 19.4.

gregersDH.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *