UDFORDRINGER
Spær ørerne op – en tjekkisk komponist stiller skarptandede krav til lyttere, musikere og sangere. Det er OK.
’Follow Me’ og ’Where Are You?’. Uropførelser m. Bayrische Rundfunk Orchestra. Dirigenter: Simon Rattle og Peter Rundel. Solister: Isabelle Faust (violin) og Magdalena Kozená (sopran). BR Klassik. Serien musica viva. (#38-betegnelsen på forsiden? Ifgl. google: En revolver-kaliber!)
****
UDFORDRINGER, der vil noget. Udfordringer til en violinist og til en sanger – og i begge tilfælde til et orkester. Det sidste er Bayrische Rundfunks Symfoniorkester. Orkestret gennemfører koncerter og indspilninger nogle gange om året i sin ’musica viva’-serie, som tager hånd om svære, nye værker. Værker, hvor muskler og hjernevindinger kommer på usædvanlige prøver for solister, for orkester og her også for BR-koret. Sandelig også for lyttere, der søger overraskelser, nyheder og – udfordringer.
TIDLIGERE på måneden anmeldte vi München-orkestrets genfundne opførelse af Verdis ’Requiem’ fra 1981 i anledning af dirigenten Riccardo Mutis 80 års-dag. Med solister, bl.a. Yessey Norman og José Carreras på deres højde – og endnu ikke hedengangne i vores erindringer. Storartet, en svulmende romantisk opførelse af dødsmessen. Afklaret Verdi med operadramatisk undertone.
DEN nye ’musica viva’-udgivelse flytter os i et spring frem til selskab med den yngre tjekkiske komponist Ondrej Adamek, der tumler med instrumenters og stemmers nye ekspressive muligheder. Han er født i Prag i 1979, altså nu i begyndelsen af 40’rne, bosat i Berlin og med studier undervejs på konservatoriet i Paris. Det ene af de to værker på denne cd hedder ’Follow me’. Titlen siger, hvad det handler om. Værket er en violinkoncert med en krævende solostemme, der udfordrer orkestret med sportsligt avancerede præstationer til svar, efterligninger, rapkæftede eller kærlige i tre satser med Peter Rundel som dirigent. Solisten er Isabelle Faust, ellers hørt i mere traditionelle sammenhænge med det bayriske radioorkester. Orkestret har bestilt værket hos Adámek i ledtog med det finske Helsinki Philharmonie Orkester.
SOPRANEN Magdalena Kozená er solisten i det andet værk, som er en ganske forbløffende tur gennem en stribe citater fra vidt forskellige religiøse tekster. Titlen er ’Where are You? – ligesom ’Follow me’ skrevet på bestilling af BR-orkestret med LSO, London Symphony Orchestra på sidelinjen. Og vi spidser fra de første takter øren for at aflure svar på titlens spørgsmål, nysgerrig på hvor den tyst, antydede spænding i Kozenás stemme skal føre os hen. Hun er på komponistens foranledning på jagt efter essensen af det guddommelige. Komponisten trækker stumper af ord og sætninger frem fra nær og fjern i tider, kulturer og sprog. Han omsætter dem rytmisk i lyde af mange arter, sigter dem gennem sin si i klangbilleder, der kan have tonal genkendelighed eller ej – det er på en måde den forvirrende effekt af mangesprogede sammentræf af forskellige religioners søgen efter guddommelige nøglepunkter. Du lader dig selv i stikken, hvis ikke du følger med i cd’ens tekstbog og holder fast i de stropper, den har hængt op til forståelse af de mange gloser og sætninger, som er grundlaget. Begyndende i den aramæiske grundtekst til ’Fader Vor’ – Jesus har talt det aramæiske sprog – og via vidt forskellige middelalderlige, især spanske, katolske citater, især fra Santa Theresa, helgenen fra Avila. Ondrej Adámek skriver på skift i rablende hurtige gentagelser og opsplittede stemme- og sproglyde, bruger ind imellem stumper af folkemelodier fra Bøhmen og Slovakiet, undertiden næsten operaagtige, ultrakorte passager – ikke som hvilepunkter, men som abstrakt antydede urovækkere. Hviskende, fuldtonende eller ekstatiske.Bønner, bandlysninger, påaldelser. Det er vokal og orkestral musik, du tvinges til at lytte til, gå på opdagelse i med ørerne og opmærksomheden skærpet. Et mesterværk? Måske. I hvert fald stimulerende skævt.
’Where Are You?’ er næppe af typen hverdagskost for Magdalena Kozená, men hun behersker, så vidt høres, de hidsige vokale udfordringer med professionel indlevelse – vores kendskab til hende fra talrige andre indspilninger fortæller om hovedvægt på det klassiske operarepertoire. Der ligger sikkert en hjertesag i at løse opgaver som Ondrej Adámeks. Ikke mindst med ægtefællen Simon Rattle som dirigent – han er fra næste sæson Bayrische Rundfunk-orkestrets chefdirigent.
gregersDH.dk