Magnus Vigelius og Inger Dam-Jensen i ’70 års opera’ (Foto: Kåre Viemose)
KGL GENHØR
MED
EN STJERNE
Den Jyske Operas jubilæum fik glans fra en stjerne: Sopranen Inger Dam-Jensen
’Jyske Operas ’70 års opera’. Dirigent: Tobias Ringborg. Iscenesættelse: Eva-Maria Melbye. Scenografi: Marcus Olson. Medvirkende: Inger Dam-Jensen, Magnus Vigilius, Lars Møler, Marta Carbayo og Den Jyske Operas kor.
’70 års opera’ spiller igen onsdag aften på Gl. Scene og er derefter otte steder rundt i landet. Varighed: 3 t. inkl. pause.
****
VI danser ud af døren mod Kgs. Nytorv til tonerne af kehraus’en fra Carl Nielsens ’Maskarade’. Den kan altid bringe folk i godt humør, hvis de ikke var det i forvejen. Det var vi i aftes i hvert fald to gange. Begge gang af samme grund.
Den Jyske Opera havde sopranen Inger Dam Jensen med på programmet, som fejrede Den Jyske Operas 70-års jubilæum. Hun berigede aften med to scener, først Donna Annas såkaldte hævnarie fra Mozarts ’Don Juan’ og bagefter den store scene fra 2. akt af Verdis ’La Traviata’, hvor Violetta skal stå model til, at hendes elskers far kommer masende ind og tvinger hende til at opgive sit forhold til elskeren.
Begge dele hører til hendes stjernepartier. Med god grund. For de fortæller alt om denne soprans utrolig smukt klingende stemme, hendes musikalske fraseringstalent og hendes evne til at karakterisere kvindeskikkelser, der rammes af baghold af den type, der endevender skæbner.
Her står Inger Dam Jensen og udfolder sig i Den Jyske Operas regi som gæst på den scene, der var hendes i årevis, indtil Det Kgl. bortrationaliserede hende for fire år siden, fordi man ikke magtede at bruge hende eller havde sans for hende.
En venlig jysk hilsen til Det Kgl.s publikum: Se, hvad I har mistet.
Tankevækkende.
POTPOURRI
Aftenen var ellers bygget op som et potpourri af lidt af hvert.
Først scener fra Webers ’Jægerbruden’, der i kompagniets historie har æren af at være starten. Sendt på banen af de entusiastiske grundlæggere den 17. marts 1947 og indledning til en løbebane, der bragte kompagniet fra Aarhus Teater som spillested til det nybyggede Musikhuset, hvor det fortsat holder til og siden har indlagt sig fortjeneste ved at udvikle og fastholde et repertoire, som har leveret store og tit modige bidrag til dansk opera, den første samlede opførelse af Wagners ’Ringen’ f.eks. Vi fik en enkelt smagsprøve i aftes fra ’Valkyrien med tenoren Magnus Vigelius, der sang ’Winterstürme’. Ligesom barytonen Lars Møllers lagde stærk og flot stemme til den store monolog fra ’Den flyvende hollænder’.
Der hører naturligvis ikke enestående fantasi til at sætte sange fra ’Den glade enke’ og ’Flagermusen’ på repertoiret til sådan en jubilæums-festforestilling. Slet ikke, når man også på Den Jyske Opera har et godt kor, der kan aflevere fangekoret fra Verdis ’Nabucco’ som et knips med fingrene og en dirigent i orkestergraven, Tobias Ringborg, der har både fingrene og sjælen med. Men det gav også en tryghed for, at man ser fremad i Århus. Korte indslag fra Susanne Biers og Daniel Bjarnasons opera ’Brødre’ og fra Bo Holtens kommende Luther-opera fortalte om nye operaer, der er i vente til eftersommeren.
Der var så meget, man også kunne have fortalt i musik til sådan en jubilæums-kavalkade. F.eks. om den indsats, operaens netop afgåede chef Annilese Miskommon har gjort for bl.a. Janaceks operaer og nye danske operaer som ’The picture of Dorian Grey’.
Men skidt nu med det. Den slags arrangementer kan være svære nok at skabe samling på. Vi var lykkelig befriet for festtaler. Og Inger Dam Jensens medvirken var sådan set det hele værd.
gregersDH.dk