'John Winther' Nekrolog. Politiken 16.5.2012 Kultur s.12 art.

Nekrolog

*

OPERACHEFEN, DER SATTE LIV I KLUDENE

*

*

*

JOHN WINTHER er død. Det er en enestående, usædvanlig, endda eventyrlig karriere, der dermed er nået vejs ende. Pianist, dirigent, operachef på Det Kgl. Teater, så operachef for Sidney Operaen, Konservatorie-professor i Hong Kong, pianist igen. En omfartende superbegavelse, der nu har sluttet sit liv i Lohals på Langeland, endt i det hjemlige efter et forbløffende liv, båret af ubegribeligt store talenter og et umætteligt behov for livsudfoldelse, ægteskab efter ægteskab. Utrættelig søgende og realiserende sig selv.
Senest jeg traf ham, var da han var i København på et kort besøg og havde forladt sit lille paradis, Sunshine Beach nord for Brisbane på Australiens østkyst, hvor han boede med sin seneste hustru Helen, pianist fra Hong Kong. 
Hvad skulle han hjem for dengang i 2002? Besøge slægt og venner selvfølgelig, men vel nok så meget: Gribe fat med begge hænder i sin pianistiske karriere. Være tilbage foran et dansk publikum. Og dét med hele fire koncerter med bl.a. Debussy og Chopin på programmerne, afleveret med suverænt overskud i Bymuseets noble sal. Hans pianistiske liv har været genopvakt det seneste års tid med koncerter på Langeland og i København.

Vi var næsten jævnaldrende, han er født i 1933, og jeg fulgte dette ubegribeligt ressourcestærke menneske på nært hold gennem hans hurtige, alt bortfejende og alt forsøgende løbebane, især gennem 1960’erne, da han fik ekstraordinær betydning for Det Kgl. Teater. Jo, han var debuteret allerede i 1954 som pianist, spillede også obo, var udgået fra Det kgl. Danske Musikkonservatorium og havde pludselig i sin rastløse energi modet til at forsøge sig som dirigent – det huskes som glimrende forsøg med avantgardemusik under Det Unge Tonekunstner Selskabs auspicier midt i 1960’erne.

Men det var arbejdet på Det Kgl. Teater, først som repetitør på Operaen, så som det, der dengang hed ’operasekretær’ – en stilling, som han med sit ubændige initiativ omskabte til det, der i realiteten var en operachefstilling. Den Kgl. Opera kom til at opleve nogle år, hvor hans kombination af smidighed, ambition på kompagniets vegne og hensynsløshed over for bureaukratiske spændetrøjer satte liv i kludene på Kgs. Nytorv.
Minderige gæstespil fra udlandet, sangere og instruktører, han fik hentet hertil – minderig også hans håndtering af f.eks. en teaterchef, som blev så forskrækket over at se Wieland Wagners opsætning af 1.akten til ’Tannhäuser’ med halvnøgne damer hængende som sirener i det vældige net, der udgjorde rundhorisonten omkring 1.aktens sorte Venus. Winthers svar på chefinstruksen om, at dén gik skam ikke, var, at så måtte man nok sende hr. Wagner hjem igen til Bayreuth. Det lukkede den sag. 

Fristelsen til at sige ja til buddet på at blive chef for Sidney Operaen, der skulle indvies i 1973, var ikke til at modstå. Jørn Utzons skandaleramte, men epokegørende operabyggeri fik ham som kunstnerisk leder. Han tog hustru nr. 3, sopranen Lone Koppel med sig – nr. 2, sopranen Ellen Winther var han blevet skilt fra i 1966. Sammen fik han og Lone Koppel et tiårigt australsk liv, han som administratoren, hun som førstekraft på den australske opera. Men rastløsheden, pejlingen efter nye muligheder og opgaver førte ham på nye veje som direktør for flere konservatorier i Australien, dernæst mod Hong Kong, hvor elever flokkedes om den inspirerende professor, og endelig videre mod det, der kunne tolkes som en næsten Robinson-flugt mod paradisisk isolation på en lille ø med navnet Magnetic Island ud for den australske østkyst.
Flyglet var med. Samt hans seneste ægteskabelige nyskabelse Helen. Det var dér under palmerne og efter flytning til fastlandet, at klaver-spillet blev udviklet til højder, som han måtte hjem for en enkelt bemærkning og glæde os andre med.

Nu er han borte. Hvilket liv, der er slut. Som han sagde, da jeg interviewede ham til Ekstra Bladet i september 2002: ”Måske mangler jeg det gén, der hedder ’stadighed’.
Skal man veje og overveje, hvad han har betydet for dansk musikliv, så er hans indsats i 60’erne afgørende. En indsats, der bliver hængende i bevidstheden som en kort glansfuld forløber for det, vi mange år senere har oplevet under Kasper Holten på Det Kgl. Der blev sat nogle mål op for, hvad opera kan være. Målebåndet blev strakt ud og brast, da han forsvandt.
John Winther efterlader sig syv børn, hvoraf i hvert fald fire har valgt musikken som levevej: Thomas Winther, der i dag er rektor for Det Jyske Musikkonservatorium i Århus og søn af John Winthers første hustru, koncertsangerinden Merete Bækkelund. Nikolaj Koppel, Lone Koppels søn, som efter en kort og glansfuld pianistisk karriere og en lige så kort karriere som musikchef i Tivoli, har valgt at være tv-studievært og nu kanalchef i DR. Sønnen Kristian, der spiller violin i Australien, og hvis mor er den australske pianist Vivian Winther. Endelig sidste skud på stammen, den 18-årige Sine, som i Australien er begyndt på en professionel klaverkarriere.
    

Gregers Dirckinck-Holmfeld

No Comments

  • Fra http://www.24.dk 12-03-2013

    John Winther er död
    I dag! – 17:27
    Der er den fordel ved at leve länge, at det er en selv der4 skriver nekrologerne, at man slipper for at blive beskerevet og befamlet i datid.
    Jeg skal ikke skrive så forfärdeligt meget om pianisten og operadirektören John Winther, som jeg var elev af i slutningen af 50erne eller begyndelsen af 60erne, kun – som det nu skal siges – gläde mig over at han i sit ca. 78 årige liv det näste halve århundrede kunne udvikle sin pädagogik, så han blev klaverprofessor i HongKong.
    Der er fri tolkning af forrige sätning !

    Men det var egentlig absolut underholdende at väre elev af John da han var gift med operasangerinden Ellem Winther og boede i Frederiksgade ved Marmorkirken i Köbenhavn.
    Fölge med ind på Det kgl. Teater, se Trylleflöjten, Ariadne på Naxos og meget mere, men altid med minutiös nidkärhed afhentet i porten med en venlig bemärkning til portneren.

    Jeg mener, at det var för mester John selv fik börn og blev klaverpädagog, så han kunne öve sig lidt i pädagogik med mig; han satte mig til Hanons pianiste virtuose, närede samtidig en meget stor beundring for Bernard Shaw som musikkritiker, samt pianisten Rudolf Serkin som Brahmsfortolker.

    Hans fingre var egentlig lidt for tykke til klavertangenterne, men John havde altså viljen til dygtigt at sätte sig ud over en naturlig begränsning. En musiker jeg näppe har set siden i 60erne, hvor han nok var ved at påbegynde sin internationale asiatisk-australske karriere.
    Et menneske hvis kölige intellekt og renlivede musikerskab ikke kunne undgå at göre indtryk på en ung klaverstuderende.

    Forövrigt er det ca. 10 måneder siden John Winther döde; nyheden har haft svärt ved at
    tränge over sundet til Sverige, hvor John näppe er så berömt som andre steder, og her-oppe i höjlandet, hvor det sner endnu, tänker de fleste mest på, at det er en märkelig måde at stave vinter på: W i n t h e r – Äret väre hans minde. Hans teknisk kölige Schumann-fortolkninger af klaverkoncerten og klaverkvintetten satte meget dybe spor i min bevidsthed. Uden at have analyseret det närmere kan det väre dem der inspirerede mig til klavernonetten med elektronik: Mimesis tragedie.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indtast captcha *